Garage Cosmos

ABRACADADA

Jean-François Bory

03 September – 03 October 2020

Reading: 4 September (19:00), 5 September (15:00)

Abracadada is a 35 page long poem first shown in a small bookshop in Paris in 1977. It was written in the spirit of the typography of the historical avant-gardes of the first half of the century: futurism, dadaism; « sound and fury » as Shakespeare said, a story of the crash and collapse of the avant-garde that ends today.

Jean-François Bory spent his childhood and adolescence in Southeast Asia, becoming a major figure in contemporary poetry. His work is rooted in visual arts and publishing. Since 1965 Bory has performed, exhibited and read his poems worldwide. 

A regular figure in the international visual avant-garde, the artist published one of the very first anthologies of international visual poetry in New York in 1968, as well as around a hundred books which include poems, prose, essays and numerous magazines which he either created ("L’Humidité" for example) or co-edited ("Approches", "Celebrity Cafe" among others,…). 

Coinciding with Bory turning 80 this year, Jacques Donguy has written a monograph which was published by ADLMN / Les Presses du réel. Bory will perform Abracadada at Garage Cosmos as part of Gallery Weekend Brussels 2020.

Dans le récent livre extrêmement documenté de Jacques Donguy aux Presses de Réel, « Jean-François Bory, Une monographie », s’observe un artiste en prise à des activités multiples. À la fois écrivain, poète visuel, proche de l’art concret, plasticien, éditeur de revues, les revues Approches (1965-1969) et Humidité (1970-78), éditeur et directeur de la revue Ailleurs fondée en 1963, historien des avant-gardes, il signe la première publication sur l’œuvre de Raoul Haussmann peu de temps avant la grande rétrospective du Moderna Museet de Stockholm. Il témoigne d’un activisme artistique partagé par la génération des poètes visuels à laquelle il appartient et par les gens de fluxus, s’inventant des lieux de distribution, des librairies galeries, des galeries aussi vite ouvertes que fermées, tout un circuit parallèle de diffusion de leur art. Rien ne convient mieux que le livre pour montrer les essais typographiques et les images de la poésie visuelle. Bory insiste sur le fait qu’il est poète avant d’être plasticien comme en témoigne Abracadada, initialement conçu en 1977 sous forme de livre, modifié ici dans une version murale actualisée. Avec une indéniable dextérité il met la poésie visuelle au service de la grande poésie qu’il pratique avec succès sans oublier de citer au passage les poètes des avant-gardes mises hors d’âge de par leurs excès, Ezra Pound, Tommaso Marinetti, Guillaume Apollinaire …